Reklamační řád
Společnosti AUŘEDNÍK LOŽISKA s.r.o., Havlíčkova 77, 26701 Králův Dvůr, platný od 1.1.2023
1. Všeobecná ustanovení
1.1. Reklamační řád byl zpracován dle zákona č. 89/2012 Sb.(občanský zákoník) a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů. Vztahuje se na veškeré dodávky zboží uskutečněné v rámci podnikatelské činnosti Prodávajícího v rámci běžného prodeje i prodeje přes e-shop.
Práva a povinnosti smluvních stran se řídí závaznými předpisy, zejména par.1914 až 1925, par.2099, par.2117, par.2161 až 2174 zák.89/2012Sb.
1.2 Kupující (zákazník) může ve vztahu k prodávajícímu vystupovat jako Spotřebitel nebo Podnikatel, a jejich práva se mohou v některých ustanoveních lišit, v souladu se zákonnou úpravou.
1.3 Reklamační řád je nedílnou součástí Obchodních podmínek.
1.4 Reklamační řád je pro konkrétní obchod platný ve znění ke dni uzavření kupní smlouvy. Aktuální znění je vždy dostupné na webových stránkách Prodávajícího.
2. Odpovědnost prodávajícího za jakost a vady zboží
2.1 Prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména odpovídá za to, že:
Zboží má ujednané vlastnosti, hodí se k požadovanému účelu a odpovídá jakostí. Chybí-li takové ujednání, má takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží,
je dodáno v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti,
vyhovuje požadavkům právních předpisů.
Práva z odpovědnosti za vady – osobní odběr
okamžikem přechodu nebezpečí škody na zboží je převzetí zboží. Kupující kontroluje úplnost a nepoškozenost zboží při přebírání.
Práva z odpovědnosti za vady – doručení přepravní službou
zjevné poškození Zboží nebo obalu při doručování je třeba ihned sepsat do předávacího protokolu přepravce, případně není Kupující povinen takovéto Zboží od přepravce převzít.
Práva z odpovědnosti za vady- kupující podnikatel
2.2 Mezi podnikateli není uplatněna ochrana spotřebitele při prodeji zboží a neplatí zde zákonná 24měsíční záruka. Prodávající odpovídá pouze za vady, které má věc v okamžiku převzetí, i když se tyto projeví až po převzetí. Neodpovídá tedy za vady, které vznikly později. Prodávající se dobrovolně zavazuje poskytnout kupujícímu podnikateli záruku 12 měsíců za jakost zboží.
Práva z vad - kupující spotřebitel
2.3 Právo z vad může kupující spotřebitel uplatnit, jestliže se na zboží vyskytnou vady do 24 měsíců od převzetí. Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí.
2.4 Je-li na prodávané věci, jejím obalu nebo návodu k ní připojeném vyznačena v souladu se zvláštními právními předpisy lhůta k použití věci, skončí záruční doba uplynutím této lhůty.
2.5 Záruční doba začíná běžet převzetím zboží kupujícím spotřebitelem. Záruční doba se prodlužuje o dobu, po kterou bylo zboží v opravě. V případě výměny zboží v rámci záruční opravy pokračuje původní záruční doba.
3. Odpovědnost kupujícího
(práva plynoucí z odpovědnosti za vady)
3.1 Právo na reklamaci zboží se nevztahuje zejména na případy, kdy závada
nebo poškození vzniklo z těchto příčin:
běžným opotřebením způsobeným obvyklým používáním
mechanickým poškozením
živelnou pohromou (zásah vyšší moci)
používáním v nevhodných podmínkách, které neodpovídají svojí teplotou, prašností, vlhkostí, chemickým složením a mechanickými vlivy,
nedovoleným zásahem do zboží (mechanické úpravy, lepení, změna konfigurace apod.),
neodbornou instalací a obsluhou,
u zboží prodávaného za nižší cenu za vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
u použitého zboží za vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou mělo zboží při převzetí kupujícím,
právo z vadného plnění (na reklamaci) kupujícímu nenáleží, pokud prodávající kupujícího před převzetím zboží upozornil, že zboží má vadu, pokud kupující vadu sám způsobil nebo pokud kupující před převzetím zboží věděl, že zboží má vadu.
3.2 Reklamaci je nutné uplatnit bez zbytečného odkladu, ihned jakmile se vada objevila. Případné prodlení při pokračujícím užívání zboží může zapříčinit prohloubení vady a znehodnocení zboží nebo znemožnit objektivní posouzení skutečných příčin současného stavu zboží a může být důvodem zamítnutí reklamace.
3.3 Prodávající je oprávněn odmítnout přijetí zboží na reklamaci, pokud je zboží nebo jeho součásti znečištěny a nebo pokud zboží není předáváno v souladu s hygienickými předpisy a zásadami.
4. Postup reklamace (způsob podání, uplatnění a vyřízení)
Základní podmínky pro uznání reklamace
4.1 Vyskytne-li se u zakoupeného zboží v záruční době vada, která je v rozporu s právy z odpovědnosti za vady (Odpovědnost prodávajícího), má zákazník právo tuto vadu reklamovat.
Práva z vad – uplatnění reklamace
Reklamaci lze uplatnit osobně na pobočkách kupujícího,
nebo reklamované zboží zaslat řádně a vhodně zabalené, vlastním nákladem přepravní službou na adresu: AUŘEDNÍK LOŽISKA s.r.o., Havlíčkova 77, 26701 Králův Dvůr.
Reklamované zboží nelze zasílat na dobírku, taková zásilka nebude od přepravce převzata.
Při reklamaci musí kupující povinen identifikovat doklad, na základě kterého reklamaci uplatňuje - doporučujeme přiložit kopii původního prodejního dokladu
a detailní popis reklamované závady.
Pokud bude zboží hygienicky závadné (špinavé, mokré, plesnivé atd.) nebo nekompletní, bude reklamace ihned zamítnuta.
4.2 Za vadu nelze považovat závadu (poškození) zboží, které vzniklo z důvodů na straně kupujícího – viz výše.
4.3 Záruční dobu nelze zaměňovat s údajem o životnosti zboží, tj. dobou po kterou při správném používání a správném ošetřování včetně údržby může zboží vzhledem ke svým vlastnostem, danému účelu a rozdílnosti v intenzitě jeho užívání vydržet. Záruční doba je obecná administrativní lhůta, která nemá žádnou přímou souvislost s obvyklou životností konkrétního výrobku.
4.4 Prodávající při převzetí reklamace vydá Kupujícímu písemné potvrzení – reklamační protokol. Zde budou obsaženy informace o datu přijetí reklamace, obsahu, preferovaném způsobu vyřízení. Pokud Kupující-Spotřebitel Zboží zaslal přepravní službou, bude mu reklamační protokol zaslán na e-mail.
4.5 Prodávající rozhodne o reklamaci co nejdříve. Pokud reklamaci uplatňuje kupující spotřebitel, musí být reklamace vyřízena nejpozději 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne jinak. Pokud reklamaci uplatňuje kupující podnikatel, je lhůta pro vyřízení
reklamace smluvně dohodnuta na dobu 30 dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. V případě prodloužení doby z důvodů uvedených výše, musí prodejce vyřídit reklamaci alespoň ve lhůtě přiměřené. Lhůta pro vyřízení reklamace je pozastavena v případě, že prodávající neobdržel od kupujícího veškeré podklady potřebné pro řádné vyřízení reklamace nebo zboží nedodá kompletní. Lhůta začne opět běžet až po dodání vyžádaných podkladů kupujícím.
4.6 Kupující je povinen poskytnout prodávajícímu veškerou součinnost k ověření existence reklamované vady a k jejímu odstranění (včetně vyzkoušení nebo demontáže výrobku).
4.7 O vyřízení reklamace Prodávající informuje Kupujícího telefonicky, e-mailem nebo SMS. Pokud je dohodnuto že si Kupující Zboží ze záruční opravy vyzvedne osobně, musí Kupující předložit doklad, který obdržel při přijetí Zboží do reklamace, popř. Musí prokázat svoji totožnost.
Vyzvednou Zboží z reklamace je nutné maximálně do 2měsíců od vyzvání, po této lhůtě může být naúčtováno skladné.
Obě strany se můžou dohodnout na zaslání Zboží přepravní firmou.
Je-li reklamace uznána za oprávněnou, má Kupující spotřebitel právo na úhradu účelně vynaložených nákladů na uplatnění reklamace.
Odstoupení od smlouvy v rámci reklamace
4.8 Kupující Spotřebitel je oprávněn odstoupit od smlouvy v rámci reklamace v případech uvedených v občanském zákoníku Odstoupení je vůči prodávajícímu účinné v okamžiku, kdy je mu předáno nebo doručeno prohlášení kupujícího spotřebitele o odstoupení od smlouvy, pokud jsou splněny všechny zákonné podmínky dle §2001 a násl. občanského zákoníku. V případě odstoupení od smlouvy se smlouva od počátku ruší a smluvní strany jsou si povinny vrátit vše,co si na jejím základě poskytly.